SEJM
BIURO INFORMACJI SEJMOWYCH RUCHU POLSKA 2050
Dostarcza informacji o aktywnościach parlamentarzystów Polska 2050. W tej sekcji dostępne będą aktualizowane na bieżąco informacje o pracach legislacyjnych w postaci komentarzy, założeń oraz poprawek do projektów ustaw zgłaszanych przez Ruch Polska 2050 oraz informacje o wystąpieniach, interpelacjach i zapytaniach poselskich.
NASI PARLAMENTARZYŚCI
SEJM I SENAT RP
PARLAMENT EUROPEJSKI
KOMENTARZE I POPRAWKI DO DRUKÓW SEJMOWYCH
- Poprawki Koła Parlamentarnego Polska 2050 do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie granicy państwowej i niektórych innych ustaw (druki sejmowe nr 1754 i 1756)
- Stanowisko Koła Parlamentarnego Polska 2050 w kwestii wyboru RPO (druki sejmowe nr 1223, 1224, 1235) z wyrażeniem poparcia dla kandydatury prof. Marcina Wiącka
- Wniosek o odwołanie Pana Ryszarda Terleckiego z funkcji Wicemarszałka Sejmu RP
- Stanowisko Koła Parlamentarnego Polska 2050 w kwestii wyboru sędziego członka tzw. Krajowej Rady Sądownictwa (druk sejmowy nr 1124)
- Stanowisko Koła Parlamentarnego Polska 2050 w kwestii Informacji o działalności RPO w 2020r, z uwagami o stanie przestrzegania praw człowieka i obywatela (druk sejmowy nr 976)
- Poprawka do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1003)
- Stanowisko w sprawie informacji o istotnych problemach wynikających z działalności i orzecznictwa TK w 2019 roku (druk sejmowy 857)
- Stanowisko Koła Poselskiego Polska 2050 w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy 911)
- Poprawka Koła Poselskiego Polska 2050 do senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym (druk sejmowy 951)
- Stanowisko i poprawki Koła Poselskiego Polska2050 do projektu ustawy zmieniającej KK i inne ustawy tzw. lex Giertych (druk sejmowy 867a)
- Stanowisko i poprawka Koła Parlamentarnego Polska 2050 w sprawie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o KRS (druk senacki nr 50S)
- Stanowisko Ruchu Polska 2050 w sprawie ustawy działowej
- Stanowisko Ruchu POLSKA 2050 w sprawie ustawy kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (druk poselski nr 866)
- Poprawka do projektu ustawy o Konwencji Stambulskiej (druk 822)
- Poprawki do projektu ustawy budżetowej na 2021 rok (druki 640 i 785)
- Poprawki do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy kodeksu postępowania karnego (druk sejmowy nr 732)
- Komentarz dotyczący patronów roku 2021
- Komentarz dotyczący działów administracji
- Komentarz druk 534 (rozwój mieszkalnictwa)
- Komentarz druk 683 (ustawa antycovidowa)
- Komentarz druk 643 (tzw. CIT estoński)
- Komentarz druk 641 (ustawa okołobudżetowa)
- Komentarz druk 642 (podatek CIT od spółek komandytowych)
- Komentarz druk 539 (ustawa o bezkarności)
- Komentarz druk 239 (ustawa o doręczeniach elektronicznych)
- Komentarz druk 133 (podatek od spadków i darowizn)
- Komentarz druk 572 (nowelizacja budżetu 2020)
ZASADY WYKONYWANIA MANDATU POSŁA
Prawa i obowiązki posłów na Sejm RP określają ustawa z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz Regulamin Sejmu RP uchwalony 20 lipca 1992r.. Zawierają one regulacje dotyczące udziału posłów w procesie stanowienia prawa, jak również zasady realizowania zadań związanych z indywidualną aktywnością w sprawach ważnych dla obywateli. [WIĘCEJ]
Podstawowe prawa posła przewidziane w ustawie z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu
posła i senatora to m.in.:
posła i senatora to m.in.:
- wyrażanie swego stanowiska oraz zgłaszanie wniosków w sprawach rozpatrywanych na
posiedzeniach Sejmu i jego organów, - prawo wybierania i bycia wybieranym do organów Sejmu,
- prawo zwracania się do Prezydium Sejmu o rozpatrzenie określonej sprawy przez Sejm lub
komisję sejmową, - prawo zwracania się do komisji sejmowej o rozpatrzenie określonej sprawy,
- uczestniczenie w podejmowaniu poselskich inicjatyw ustawodawczych i uchwałodawczych
oraz w rozpatrywaniu projektów ustaw i uchwał Sejmu, - uczestniczenie w dyskusji nad sprawami rozpatrywanymi przez Sejm lub komisje sejmowe,
- wnoszenie interpelacji i zapytań poselskich,
- tworzenie kół, klubów i zespołów poselskich,
- prawo uzyskiwania od członków Rady Ministrów oraz przedstawicieli właściwych organów i
instytucji państwowych i samorządowych informacji i wyjaśnień w sprawach wynikających z
wykonywania obowiązków poselskich, - prawo do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują
się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność organów administracji rządowej
i samorządu terytorialnego, a także spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz zakładów
i przedsiębiorstw państwowych i samorządowych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy
prawnie chronionej, jeżeli nie narusza dóbr osobistych innych osób, - prawo do podejmowania interwencji w organie administracji rządowej i samorządu
terytorialnego, zakładzie lub przedsiębiorstwie państwowym oraz organizacji społecznej, a
także w jednostkach gospodarki niepaństwowej, dla załatwienia sprawy, którą wnosi we
własnym imieniu albo w imieniu wyborcy lub wyborców, jak również zaznajamiania się z
tokiem jej rozpatrywania, - prawo uczestniczenia w posiedzeniach sejmików województw, rad powiatów i rad gmin,
właściwych dla okręgu wyborczego, z którego został wybrany, lub właściwych ze względu na
siedzibę biura posła, - prawo uzyskania wszechstronnej pomocy ze strony organów administracji rządowej i
samorządu terytorialnego, w tym obowiązek udostępnienia posłowi lokalu na czas odbycia doraźnego dyżuru poselskiego w miejscowości, w której nie otworzył on swego biura poselskiego pomoc w wykonywaniu mandatu ze strony Prezydium Sejmu i Kancelarii Sejmu.
Podstawowe obowiązki posła to:
- czynne uczestnictwo w pracach Sejmu oraz Zgromadzenia Narodowego, a także ich
organów, - informowanie wyborców o swojej pracy i działalności Sejmu,
- przyjmowanie opinii, postulatów, wniosków wyborców oraz ich organizacji oraz branie ich
pod uwagę w swej działalności parlamentarnej, - utworzenie biura poselskiego (lub poselsko-senatorskiego) w celu obsługi swojej działalności
w terenie, - składanie oświadczeń majątkowych pod rygorem odpowiedzialności karnej