
Legitymacja strażaka OSP w aplikacji mObywatel
Sejm przyjął dziś nowelizację ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Kluczowym elementem tej zmiany jest wprowadzenie elektronicznej legitymacji dla strażaków-ochotników OSP, dostępnej w aplikacji mObywatel. Rozwiązanie to, oczekiwane przez tysiące osób służących w OSP, nie generuje dodatkowych kosztów, a stanowi realne ułatwienie dla strażaków.
Co wprowadza ustawa?
- Wprowadzenie cyfrowej legitymacji OSP w aplikacji mObywatel, dostępnej wyłącznie w wersji elektronicznej.
- Centralny rejestr legitymacji OSP prowadzony przez ministra spraw wewnętrznych lub Komendanta Głównego PSP.
- Łatwiejsza identyfikacja strażaków-ochotników – legitymacja zastępuje papierowe zaświadczenia i uprości korzystanie ze świadczeń oraz potwierdzanie statusu wobec pracodawców.
- Proces bezkosztowy dla OSP – system wykorzystuje już istniejące rozwiązania cyfrowe, nie generując nowych wydatków.
„Nie będzie praktycznie kosztów wydawania tych legitymacji, ponieważ będziemy korzystać z już utartych, przepracowanych wzorców. To będzie kolejna legitymacja w aplikacji mObywatel, ale jedna z niewielu, która będzie wyłącznie w wersji elektronicznej — po to, by nie generować kosztów” – podkreślił Bartosz Romowicz.
Cyfrowa legitymacja umożliwi strażakom łatwą identyfikację oraz korzystanie z dodatkowych świadczeń, a centralny rejestr prowadzony przez ministra spraw wewnętrznych zapewni przejrzystość i skuteczną weryfikację statusu członków OSP.
“To rozwiązanie bardziej ekonomiczne i oczekiwane społecznie. Administracja musi korzystać z cyfryzacji, a dostęp do usług cyfrowych musi być łatwiejszy” – dodaje Michał Gramatyka, wiceminister cyfryzacji i poseł Polski 2050.
Ustawa trafi teraz do Senatu.
„Dziękuję wszystkim siłom politycznym, które brały udział w pracach nad tym projektem, za zgodność i wspólną pracę nad dobrym rozwiązaniem — nad projektem, który ma poprawić w pewnym obszarze działalność Ochotniczej Straży Pożarnej” – dodał Bartosz Romowicz.