Szymon Hołownia: Polska może być gospodarczą potęgą!
Policentryczny rozwój, innowacyjna gospodarka i transformacja transportowa: na tych trzech filarach oprzemy potęgę gospodarczą Polski!
“Pół roku temu, Polacy zagłosowali za zmianą. Nie po prostu za zmianą władzy, ale za radykalną zmianą rozwojową” – tymi słowami Szymon Hołownia rozpoczął dzisiejsze wystąpienie poświęcone gospodarce.
“Czy Polska może być gospodarczą potęgą?” – na pytanie zawarte w tytule przemówienia nasz lider udzielił odpowiedzi jednoznacznie twierdzącej. Polska potrzebuje dzisiaj wizji, strategii rozwoju i taką wizja została dziś zaprezentowana. Ta strategia będzie opierać się na trzech filarach: policentrycznym rozwoju kraju, budowie innowacyjnej gospodarki oraz dokończeniu transformacji transportowej.
Co to oznacza w praktyce? Wsparcie budownictwa społecznego a także rozwój usług i biznesu w mniejszych ośrodkach, postawienie na polskie start upy i małe przedsiębiorstwa przy jednoczesnym wzmocnieniu Państwowego Inspektoratu Pracy i w końcu: budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z rozbudową kolei w polsce powiatowej.
“Te kierunki rozwoju wyznaczają także nasze cele w Unii. Polska ma potencjał by stać się jedną z lokomotyw Unii. Nie drugą Irlandią, Japonią, czy Holandią, a pierwszą Polską, którą inni będą chcieli naśladować.” – podsumowywał swoje wystąpienie nasz lider.
Posłuchaj całego wystąpienia!
Przedstawiamy 3 filary, które mogą dać Polsce potęgę gospodarczą:
Policentryczny rozwój Polski.
Jak podkreślał Szymon Hołownia, siłą Polski jest różnorodność: 7 dużych metropolii oraz setki ośrodków regionalnych wyróżnia nas na tle innych państw europejskich. “Policentryczność to recepta na bezpieczeństwo, odporność na klęski i kryzysy. Ale aby utrzymać taki model rozwojowy potrzebne jest mądra interwencja państwa” – przekonywał.
Będziemy dążyć aby zerwać ze złym trendem, w ramach którego 80% nowych mieszkań powstaje w 20% gmin. Pierwszy krok: nie dla szkodliwych programów takich jak Kredyt 2%. Polska 2050 zagłosuje przeciwko rządowemu projektowi 0%. “Zagłosujemy za to za wsparciem społecznego budownictwa mieszkaniowego” – dodawał Hołownia.
Policentryczny rozwój to także dbałość o państwowe placówki w mniejszych miejscowościach. Mówimy nie zamykaniu poczt i urzędów, chronicznemu niedofinansowaniu szkół.
“Za 10 lat policentryczny rozwój ma nas doprowadzić w konkretne miejsce. 45% polskiego PKB w miastach wojewódzkich, 55% w mniejszych ośrodkach i na terenach wiejskich.” – kwitował nasz lider.
Budowa innowacyjnej gospodarki
“Polski cud gospodarczy to efekt ciężkiej pracy tysięcy małych firm. Kolejne 10 lat należy poświęcić na pomoc tym firmom, by stały się firmami wielkimi” – tak Szymon Hołownia opisywał podwaliny polskiego systemu gospodarczego. We wsparciu start upów, co stanowi kluczowy element naszej strategii rozwojowej, kluczowy – zarówno w kwestii bezpieczeństwa, jak i rywalizacji z innymi wielkimi gospodarkami świata – jest sektor technologii.
Gospodarka przyszłości musi być zielona, ale trasformacja energetyczna musi być prowadzona w sposób sprawiedliwy i zrównoważony. Dlatego jako Polska 2050 będziemy walczyć o rewizję tzw. unijnej dyrektywy budynkowej ETS2 – czyli opłat od zanieczyszczeń w transporcie i ogrzewaniu domów. “Ta zmiana jest słuszna, ale jej wprowadzenie w 2027 r. będzie dla nas przedwczesne. Na początku trzeba ocieplić domy i rozbudować elektromobilność.” – tłumaczył nasz lider.
Ostatni krok to zmiana podejścia państwa zarówno do pracodawców, jak i pracowników. Co to oznacza w praktyce? Z jednej strony obniżenie niesprawiedliwej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców, a z drugiej wzmocnienie kompetencji Państwowego Inspektoratu Pracy.
Transformacja transportowa
Dokończymy budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego do końca dekady. “Nie ma mowy o rozwoju Polski bez nowoczesnej infrastruktury umożliwiającej szybkie i sprawne przewożenie ludzi i towarów.” – podkreślał Szymon Hołownia przekonując, że skoro Polska jest 6 największą gospodarką Unii, to budowa 10. największego lotniska we wspólnocie nie jest megalomanią, a projektem realizującym nasze ambicje.
CPK obok lotniska oznacza także budowę szybkiej kolei między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, czyli tzw. Igrek.
Polska transformacja transportowa nie będzie jednak pełna, dopóki nie doinwestujemy kolei nakże na poziomie regionalnym, nie tylko między metropoliami. Szymon Hołownia zapowiedział budowę Polski 100-minutowej. Oznacza to sytuację, w której z każdego miasta województwa dojedziesz do stolicy regionu w 100 minut transportem publicznym. Fundamentem tego rozwiązania musi być zaś doprowadzenie kolei do wszystkich miast powiatowych powyżej 10 tys. mieszkańców.