Przejdź do treści
Powrót

Szymon Hołownia: Polska może być gospodarczą potęgą!

Policentryczny rozwój, innowacyjna gospodarka i transformacja transportowa: na tych trzech filarach oprzemy potęgę gospodarczą Polski!

“Pół roku temu, Polacy zagłosowali za zmianą. Nie po prostu za zmianą władzy, ale za radykalną zmianą rozwojową” – tymi słowami Szymon Hołownia rozpoczął dzisiejsze wystąpienie poświęcone gospodarce. 

“Czy Polska może być gospodarczą potęgą?” – na pytanie zawarte w tytule przemówienia nasz lider udzielił odpowiedzi jednoznacznie twierdzącej. Polska potrzebuje dzisiaj wizji, strategii rozwoju i taką wizja została dziś zaprezentowana. Ta strategia będzie opierać się na trzech filarach: policentrycznym rozwoju kraju, budowie innowacyjnej gospodarki oraz dokończeniu transformacji transportowej. 

Co to oznacza w praktyce? Wsparcie budownictwa społecznego a także rozwój usług i biznesu w mniejszych ośrodkach, postawienie na polskie start upy i małe przedsiębiorstwa przy jednoczesnym wzmocnieniu Państwowego Inspektoratu Pracy i w końcu: budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z rozbudową kolei w polsce powiatowej. 

“Te kierunki rozwoju wyznaczają także nasze cele w Unii.  Polska ma potencjał by stać się jedną z lokomotyw Unii. Nie drugą Irlandią, Japonią, czy Holandią, a pierwszą Polską, którą inni będą chcieli naśladować.” – podsumowywał swoje wystąpienie nasz lider. 

Posłuchaj całego wystąpienia! 

Przedstawiamy 3 filary, które mogą dać Polsce potęgę gospodarczą:

Policentryczny rozwój Polski.

Jak podkreślał Szymon Hołownia, siłą Polski jest różnorodność: 7 dużych metropolii oraz setki ośrodków regionalnych wyróżnia nas na tle innych państw europejskich. “Policentryczność to recepta na bezpieczeństwo, odporność na klęski i kryzysy. Ale aby utrzymać taki model rozwojowy potrzebne jest mądra interwencja państwa” – przekonywał. 

Będziemy dążyć aby zerwać ze złym trendem, w ramach którego 80% nowych mieszkań powstaje w 20% gmin. Pierwszy krok: nie dla szkodliwych programów takich jak Kredyt 2%. Polska 2050 zagłosuje przeciwko rządowemu projektowi 0%. “Zagłosujemy za to za wsparciem społecznego budownictwa mieszkaniowego” – dodawał Hołownia. 

Policentryczny rozwój to także dbałość o państwowe placówki w mniejszych miejscowościach. Mówimy nie zamykaniu poczt i urzędów, chronicznemu niedofinansowaniu szkół. 

“Za 10 lat  policentryczny rozwój ma nas doprowadzić w konkretne miejsce. 45% polskiego PKB w miastach wojewódzkich, 55% w mniejszych ośrodkach i na terenach wiejskich.”kwitował nasz lider. 

Budowa innowacyjnej gospodarki

“Polski cud gospodarczy to efekt ciężkiej pracy tysięcy małych firm. Kolejne 10 lat należy poświęcić na pomoc tym firmom, by stały się firmami wielkimi” – tak Szymon Hołownia opisywał podwaliny polskiego systemu gospodarczego. We wsparciu start upów, co stanowi kluczowy element naszej strategii rozwojowej, kluczowy – zarówno w kwestii bezpieczeństwa, jak i rywalizacji z innymi wielkimi gospodarkami świata – jest sektor technologii. 

Gospodarka przyszłości musi być zielona, ale trasformacja energetyczna musi być prowadzona w sposób sprawiedliwy i zrównoważony. Dlatego jako Polska 2050 będziemy walczyć o rewizję tzw. unijnej dyrektywy budynkowej ETS2 – czyli opłat od zanieczyszczeń w transporcie i ogrzewaniu domów. “Ta zmiana jest słuszna, ale jej wprowadzenie w 2027 r. będzie dla nas przedwczesne. Na początku trzeba ocieplić domy i rozbudować elektromobilność.” – tłumaczył nasz lider.

Ostatni krok to zmiana podejścia państwa zarówno do pracodawców, jak i pracowników. Co to oznacza w praktyce? Z jednej strony obniżenie niesprawiedliwej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców, a z drugiej wzmocnienie kompetencji Państwowego Inspektoratu Pracy. 

Transformacja transportowa

Dokończymy budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego do końca dekady. “Nie ma mowy o rozwoju Polski bez nowoczesnej infrastruktury umożliwiającej szybkie i sprawne przewożenie ludzi i towarów.” – podkreślał Szymon Hołownia przekonując, że skoro Polska jest 6 największą gospodarką Unii, to budowa 10. największego lotniska we wspólnocie nie jest megalomanią, a projektem realizującym nasze ambicje. 

CPK obok lotniska oznacza także budowę szybkiej kolei między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem, czyli tzw. Igrek. 

Polska transformacja transportowa nie będzie jednak pełna, dopóki nie doinwestujemy kolei nakże na poziomie regionalnym, nie tylko między metropoliami. Szymon Hołownia zapowiedział budowę Polski 100-minutowej. Oznacza to sytuację, w której z każdego miasta województwa dojedziesz do stolicy regionu w 100 minut transportem publicznym. Fundamentem tego rozwiązania musi być zaś doprowadzenie kolei do wszystkich miast powiatowych powyżej 10 tys. mieszkańców. 

Polska może stać się potęgą gospodarczą!
1. Policentryczny rozwój Polski
2. Budowa innowacyjnej gospodarki
3. Dokończenie wielkiej transformacji transportowej
Polska może stać się potęgą gospodarczą!

Galeria zdjęć

Zobacz również